Feeds:
نوشته‌ها
دیدگاه‌ها

Archive for آوریل 2009

متن اصلی: logo_reuters_media_us

Hendoone.com: یک کارمند شرکت بیمه‌ی سوییس به خاطر استفاده از فیس‌بوک در دوران مرخصی استعلاجی، کارش را از دست داد. این زن به بهانه‌ی نیاز به درازکشیدن در تاریکی، ادعا کرده بود که قادر به کار دربرابر کامپیوتر نیست اما مدتی بعد در فیس‌بوک فعال دیده شده است.بنا بر اعلام شرکت Nationale Suisse، این امر سبب از بین رفتن اعتماد شرکت به این کارمند شده است؛ «این سواستفاده از اعتماد سبب لغو قرارداد کار او شده است، نه فعالیت در فیس‌بوک.»

ODD-US-FACEBOOK-JOBاین زن که نامش فاش نشده است به روزنامه‌ی 20 Minuten گفته است که گشت‌وگذارش در فیس بوک با آی‌فون و در رخت‌خواب صورت گرفته است.او همچنین صاحب‌کارش را متهم کرده است که با فرستادن یک درخواست دوستی مرموز که اجازه می‌دهد تا به فعالیت‌های شخصی او و همکارانش در وب دسترسی داشته باشد، آنها را می‌پاید.

Nationale Suisse با رد اتهام جاسوسی اعلام کرده است که فعالیت او در فیس‌بوک در ماه نوامبر و توسط یکی از همکارانش-قبل از آیین‌نامه‌ی شرکت مبنی بر ممنوعیت استفاده از شبکه‌های احتماعی- رصد شده است.

Read Full Post »

متن اصلی: Guardian

دوچرخه‌سوارانی که بدون نوشیدن نوشیدنی‌های کربوهیدات‌ دار، دهان خود را با آن‌ها شستشو دادند توانستند رکوردهای بهتری را در یک آزمون ثبت کنند.

دوچرخه‌سواران در تور فرانسه. حتی طعم شکر نیز سبب می‌تواند افزایش استقامت‌شان شود. عکس از AP

دوچرخه‌سواران در تور فرانسه. حتی طعم شکر نیز سبب می‌تواند افزایش استقامت‌شان شود. عکس از AP

Hendoone.com: دانشمندان دریافته‌اند که نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند کارایی ورزشی را افزایش دهد، حتی اگر بدون فروبردن‌شان بیرون ریخته شوند.

بنا بر گفته‌ی محققان؛ رکورد های ثبت شده توسط دوچرخه‌سواران شرکت کننده در یک آزمون تایم تریل در حالتی‌که مرتبا در حین مسابقه دهان‌شان را با نوشیدنی‌های انرژی زا شستشو می‌دادند، به مراتب سریع تر بوده است.

همان گروه از دوچرخه‌سواران نتوانستند با نوشیدن یک نوشیدنی بی‌اثر حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی کارایی بهتری از خود نشان دهند.

نوشیدنی‌های پرانرژی سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند و توسط ورزش‌کاران استقامت برای جایگزینی گلیکوژن – نوعی از کلوگز که در بدن برای آزادسازی انرژی ذخیره می‌شود- استفاده می گردند.

محققان عقیده دارند که گیرنده‌های حسی شیمیایی دهان با فرستادن پیام‌هایی به مغز در واکنش به کربوهیدرات‌های موجود در نوشیدنی، سبب احساس سهولت ورزش می‌شوند. در نتیجه ورزش‌کاران می‌توانند بیشتر از بدن‌شان کار بکشند.

اد چمبرز (Ed Chambers) که سرپرستی این تحقیق را در دانشگاه برمنگام بر عهده داشته‌است، می‌گوید:«قسمت عمده‌ی سودرسانی کربوهیدرات‌ها در نوشیدنی‌های ورزشی بیشتر از پیام‌هایی است که مستقیما از دهان به مغز صادر می‌شود نه انرژی‌ای که برای ماهیچه‌ها تامین می‌کنند.»

در این آزمایش ورزشی، از هشت دوچرخه‌سوار استقامت خواسته شده بود تا هر 8 دقیقه جرعه‌هایی از سه نوشیدنی حاوی گلوکز یا مالتودکسترین (Maltodextrin) کربوهیدرات و یا نوشیدنی بی‌اثر حاوی مواد شیرین مصنوعی را به دهان بگیرند و پس از شستشوی دهان‌شان، آن را در یک کاسه تف کنند. ورزش‌کاران و حتی دانشمندان پیش از آزمون نمی‌دانستند که کدام نوشیدنی به کدام ورزشکار داده خواهد شد.

در گزارشی که در مجله فیزیولوژی (Journal of Physiology) چاپ شده است، چمبرز بیان کرده است که رکوردهای دوچرخه‌سواران با استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی (وبدون بلعیدن آن) به طور متوسط 2 تا 3 درصد سریع‌تر بوده‌اند. زمان ثبت شده ورزش‌کاران در آزمون تایم تریلی که نوشیدنی گلوکزدار در اختیارشان بوده است به طور متوسط 60.4 دقیقه بوده است که همین زمان برای آنان با داشتن نوشیدنی بی‌اثر 61.6 دقیقه بوده است. همچنین آنها توانستند به ترتبب زمان‌های 62.6 و 64.6 دقیقه را در آزمونی‌هایی ‌که نوشیدنی‌های کربوهیدرات دار و بی‌اثر را سرکشیده‌اند، ثبت کنند.

تصویر برداری از مغز این ورزش‌کاران نشان داده است که گلوکز یا مالتودکسترین بر خلاف شیرین‌کننده‌های مصنوعی سبب تحریک و فعال سازی حوزه‌های سرخوشی یا پاداش در مغز می‌شوند. گمان می‌رود که این امر سبب کاهش ادراک ورزش‌کاران از میزان تلاشی می شود که در فعالیت بدنی صرف می‌کنند و آنان را قادر می‌سازد تا مدت زمان طولانی‌تری و به طور جدی‌‌تری ورزش کنند.

این تحقیق بر اساس فرضیه حکمران مرکزی (Central Governor Hypothesis) پایه ریزی شده است که بر اساس آن محدودیت کارایی فرد به خاطر ماهیچه‌ها، قلب یا شش‌ها نیستند بلکه مغز عامل آن است.

Read Full Post »

متن اصلی: BBC

یک مطالعه نشان می‌دهد بسياری از مردم از این واقعیت که الکل مقدار زیادی کالری در بردارد اطلاعی ندارند.

hendoone.com: از میان هر 10 نفر، 4 نفر از آن‌ها نمی‌‌دانستند که یک لیوان شراب همان میزان کالری دارد که یک تکه کیک!

_45674814_calorie_comparison_266x346این نظرسنجی که در میان دو هزار نفر از بزرگسالان در انگلیس انجام شده است، بخشی از تلاش دولت برای تحت کنترل در آوردن عادات مردم در نوشیدن مواد الکلی به حساب می‌آید.

این کمپین همچنین می‌گوید مصرف زیاد الکل معمولآ باعث می‌شود که صبحانه‌ای ناسالم داشته باشید، که همین امر دوباره کمک می‌کند تا وزنتان بیشتر شود!

این کمپین در گذشته بر روی پیامدهای دیگری از نوشیدن الکل، مانند شانس ابتلا به بیماری، تمرکز کرده بود.

برای بررسی همزمان اثر این موضوع بر روی وزن، وزارت بهداشت تحقیقی را انجام داده است که نشان می‌دهد فردی که به طور معمول 5 لیوان در هفته و یا 250 بار در سال آبجو می‌نوشد، به همان میزان کالری جذب می‌کند که فردی که 221 شیرینی در طول 12 ماه خورده است!

«فیل هوپ» (Phil Hope)، وزیر بهداشت می‌گوید: «نوشیدن الکل به میزانی بیشتر از حد مجاز توصیه شده، می‌تواند اثر بسیار بدی بر سلامت ما بگذارد، از جمله افزایش دور کمر!».

«فقط کالری موجود در نوشیدنی نیست که ما را چاق می‌کند، بلکه بعد از خوردن این نوع نوشیدنی‌ها، تمایل بیشتری به خوردن غذاهای چرب پیدا می‌‌کنیم».

«بسیاری از مردم از خوردن یک لیوان پر از خامه طفره می‌روند، اما در مورد خوردن الکل چنین فکری نمی‌کنند».

«اما میزان کالری یکسان است و در طول زمان، زیاده روی در مصرف الکل، می‌‌تواند به افزایش وزن منجر شود».

Read Full Post »

متن اصلی: telegraphlogo4

بنا بر یک تحقیق جدید، خواندن کتاب بهترین راه برای رسیدن به آرامش است و حتی 6 دقیقه از آن می‌تواند برای کاهش سطح استرس به میزان دو سوم کافی باشد.

thereader

پوستر فیلم «کتاب‌خوان»

hendoone.com: خواندن کتاب حتی می‌تواند بهتر و سریع‌تر از سایر روش‌ها عمل کند؛ روش‌هایی مانند گوش دادن به موسیقی، قدم زدن و آرامش گرفتن با یک لیوان چای.
روان‌شناسان عقیده دارند این مسئله بدان دلیل است که ذهن انسان مجبور است بر روی خواندن تمرکز کند. وارد شدن به دنیای کتاب و پرت شدن حواس انسان در نتیجه‌ی آن، تنش‌ها را در ماهیچه‌ها و قلب از بین می‌برد.
تحقیق بر روی گروهی از افراد داوطلب انجام شده است.
در ابتدا با انجام چندین تمرین و تست، سطح استرس و میزان ضربان قلب در داوطلبان افزایش یافت. سپس چندین روش مختلف و سنتی «تمدد اعصاب» بر روی آن‌ها آزمایش شد.
دکتر دیوید لوییس (David Lewis) می‌گوید خواندن کتاب از همه‌ی روش‌ها بهتر عمل کرد و سطح استرس را تا 68 درصد کاهش داد.
دکتر می‌گوید برای کاهش ضربان قلب و رفع فشار در ماهیچه‌ها، فقط کافی بود داوطلبان به مدت 6 دقیقه بدون صدا، کتاب بخوانند. با این کار سطح استرس در آن‌ها از میزان اولیه هم کمتر می‌شد.
گوش کردن به موسیقی تا 61 درصد، خوردن یک لیوان چای یا قهوه تا 54 درصد و قدم زدن تا 42 درصد این سطح را کاهش می‌دهد.
بازی‌های کامپیوتری سطح استرس را تا 21 درصد کاهش می‌دهند، اما در این حالت ضربان قلب داوطلبان همچنان نسبت به میزان اولیه بالاتر باقی می‌ماند.
دکتر لوییس که این تحقیق را انجام داده بر این عقیده است که: «بهترین راه برای تمدد اعصاب، غرق شدن در یک کتاب است»!
«این که چه کتابی می‌خوانید، واقعآ مهم نیست. با غرق شدن در یک کتاب بسیار جذاب می‌‌توانید از شر همه‌ی ناراحتی‌ها و استرس‌های روزمره‌ی دنیا راحت شوید و مدت زمانی را صرف سیاحت در دامنه‌ی خیالات نویسنده کنید»!
هدف تحقیق شروع یک کمپین برای اهدای میلیون‌ها کتاب در 6 ماه آینده است.

آیا شما هم با خواندن کتاب به آرامش می‌رسید؟

Read Full Post »